keskiviikko 31. lokakuuta 2012

Videoryhmän matka kuvausryhmäksi

 Videoryhmän tehtävänä oli mainostaa hyvinvointinettisivuja mainosvideon avulla. Mainosvideo tulisi pyörimään Turun ammattikorkeakoulun toimipisteiden infotelevisioissa.
Aloimme yhdessä pohtia, mitä videolla olisi ja miten siitä saisi hauskan sekä mukaansa tempaavan. Sen tulisi myös liittyä aiheeseen hyvinvointi jollain tavalla. Aloimme pohtia ihmisiä, jotka voisivat esiintyä videolla. Ideariihen ja syvällisten pohdintojen jälkeen saimme loistavan idean. Videolla esiintyisi tunnetumpia kasvoja, jotka työskentelevät hyvinvointiin liittyvillä aloilla, kuten urheilijat, poliitikot, papit sekä lääkärit. Aloimmekin jo listata henkilöitä, joita tunnemme tai voisimme saada mukaan. Jermu entisenä pelaajana saisi mukaan Interin jalkapallojoukkueen pelaajia, Sarilla oli kontakti poliitikkoon ja Eeva-Liisin isä on pappi, joten alku näytti varsin lupaavalta.
Haasteeksi videon kuvaukselle osoittautui kuitenkin itse kuvaus ja suunnittelu. Päätimme hyödyntää kuvauksissa ja videon teossa toisia opiskelijoita, joten otimme yhteyttä alan opiskelijoiden toimipisteeseen Taideakatemiaan. Kävimme koulutuspäällikön puheilla ja saimme häneltä muutaman opettajan puhelinnumerot, joilta asiaa voisimme tiedustella. Kävi ilmi, että Taideakatemiaan otetaan päivittäin yhteyttä vastaavissa asioissa ja yksinkertaisesti opiskelijoiden aika ei riitä ylimääräisiin tehtäviin. Joten loistava ideamme kariutui kuvaajan puuttumiseen, joten siirryimme seuraavaan suunnitelmaan.
Videon kuvauksesta ja leikkauksesta meillä ei ollut tietoakaan, mutta onneksi osaamme sentään valokuvata. Uusi suunnitelmamme oli siis tehdä valokuvakollaasi. Kävimme kirjastossa lueskelemassa kuvakollaaseja ja valokuvaukseen liittyvää materiaaleja ja saimmekin hyviä ideoita otoksiin. Yhden valokuvan takia emme viitsineet  vaivata alun perin videon kuvauksiin suunniteltuja henkilöitä. Kuvasimme palveluntarpeessa olevia opiskelijoita ja hyödynsimme kylttejä tuodaksemme paremmin esille kuvien sanomaa. Ryhmämme innostuikin kylttien askartelusta ja saimme tuotettua hyviä tekstejä.
Kuvaukset suoritimme parissa päivässä koulun läheisyydessä. Olimme itse kuvattavana muutamissa kuvissa, mutta saimme myös hyvin mukaan koulun oppilaita. Valokuvat pyörivät viikolla 44 eri toimipisteissä. Valokuvat ovat esillä hyvinvointinettisivuilla sekä toimeksiantajamme oli innokas hyödyntämään valokuvia tulevaisuudessa.
Kuvausryhmämme viestintä ja tiedostus sujui mielestämme hyvin. Saimme aikaan paljon ideoita ja ryhmämme toimi hyvin. Projektin teko oli välillä haastavaa, mutta ennen kaikkea hauskaa.



Lähteet:
Lundström, J; Rajakari P. 2012. Valokuvallisia todellisuuksia. Helsinki: LIKE Valokuvataiteilijoiden liitto.
Halkola, U. 2009. Valokuvan terapeuttinen voima. Helsinki: Duodecim.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti