keskiviikko 31. lokakuuta 2012

Näin luotiin taho.opiskelijakunta.net

Saatuamme toimeksiannon tiedottaa opiskelijoille suunnatuista hyvinvointipalveluista, lähdimme aluksi ideoimaan paperista tietopakettia. Ideana oli, että sen voisi lähettää jo hyväksymiskirjeen mukana myös uusille opiskelijoille. Kuitenkin hanke tyrehtyi nollabudjettiin ja tiedon suureen määrään. Lisäksi koimme, että laput ja tietovihkoset jäävät kaapinperukoille pyörimään, eivätkä ole saatavilla, kun niitä tarvitaan. Looginen ratkaisu näihin seikkoihin oli mielestämme koota kaikki tieto yhdelle nettisivulle. Näin helpottaisimme toimeksiantajan työtä tietojen päivittämisessä ja säästäisimme myös luontoa.

www.taho.opiskelijakunta.net

Nykyään opiskelijoilla on valmiudet hankkia internetistä tietoa hyvinvointi- ja terveyspalveluista. Siksi oppilaitosten yhteistyön opiskeluterveydenhuollon kanssa tulisi varmistaa, että tiedot löytyvät helposti oppilaitosten verkkosivuilta ja että informaatio on ajan tasalla. Opiskelijat etsivät terveystietoa verkosta, mutta tiedon laatu saattaa olla vaihtelevaa. Opiskelijat tulisi ohjata luotettavien tiedonlähteiden pariin.”
Halusimme, että tekemästämme projektista jää elämään muutakin kuin polttokelpoista jätettä. Kehittelimme lyhenteen TAHO sanoista Turun Ammattikorkeakoulun Hyvinvoivat Opiskelijat. Ajatuksenamme oli luoda TAHO:lle kokonaan oma värimaailma ja luoda näiden välille mielleyhtymä. Näin sivustoa on helpompi tuoda ihmisten tietoisuuteen ja mainostaa oman nimen ja brändin avulla.
Päästyämme kompromissiin toimeksiantajan kanssa sivujen toteutustavasta, ryhdyimme tekemään tutkimustyötä muiden hyvinvointisivustojen ja -tutkimusten avulla. Halusimme tehdä sivustosta mahdollisimman yksinkertaiset ja helpot käyttää. Sivustomme sijaitsee TUO:n sivujen alaisuudessa, Edunvalvonta-linkin alla. Näin myös tulevat opiskelijat, joilla ei vielä ole tunnuksia Messiin, pääsevät tutustumaan heille tarpeelliseen tietoon. Kokosimme löytämämme tiedot yhteen ja suunnittelimme niille selkeän jaottelun. 
Pienryhmässämme työnjako ja viestintä sujui hyvin. Kaikille riitti tekemistä niin työnhaun parissa kuin kirjoitustöissäkin. Kompastuskivistä huolimatta pysyimme aikataulussa ja sivut voitiin avata suunnitelmien mukaan. Toivomme, että TUO hyödyntää luomaamme sivustoa jatkossa. Markkinointia voisi jatkaa esimerkiksi kesä-Tuokiossa, jossa TAHO tulisi tutuksi jo uusille opiskelijoille.

      
Lähde:
Sosiaali- ja terveysministeriö 2006. Opiskeluterveydenhuollon opas. Helsinki. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja       

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti